UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nedávno jsem prostřednictvím našeho Shoutboxu charakterizoval novinku THORIUM jako překvapivou. Přeci jen, dánská sestava se během své pětadvacet let trvající existence prezentovala poměrně konzervativní produkcí. Jsme od nich zvyklí na death metal spíše střední váhy, který v žádném směru nezachází do kdovíjakých extrémů. Prostě klidná síla, která se jen tak převaluje a nikoho na sebe zbytečně neupozorňuje. Obhroublost u nich v módě není, stejně tak jako extra výrazná melodika či hitověji pojatý songwriting. I když počkejte...
"The Bastard" nám hrubost nepřineslo, ale líbivější kytarové linky a místy "rádiovou" produkci už ano. Když jsem desku poprvé poslouchal, praštil mě do uší větší příklon k odlehčenějšímu švédskému zvuku, který ve svých nesčetných projektech často propaguje starý známý žánrový bard Roger "Rogga" Johansson. V rámci přípravy na aktuální posudek jsem si o novém albu něco málo přečetl a hned ve druhé větě seznal, že přesně tenhle pán se na "The Bastard" participoval. Co participoval, on dokonce složil významnou část materiálu! Tenhle člověk je prostě neuvěřitelný, jeho den má 24 hodin, pět z nich prospí, jednu věnuje jídlu. A těch další osmnáct zasvětí death metalu. Tenhle člověk jede osmnáctky (myslím samozřejmě směny) každý den, víkendů, státních svátků či stockholmské pouti nedbaje. Zkusil jsem si v kooperaci s Metal Archives a kalkulačkou spočítat, na kolika projektech/kapelách se momentálně participuje a kolik alb s jeho podpisem vyšlo za posledních pět let. Čtěte pozorně. Kapel je momentálně aktivních devětačtyřicet (!) a těch desek... těch desek (včetně pár EP) vyšlo celkem šedesát (!!!). O různých hostováních se už raději bavit nebudeme, ne? Takto vypadá maximální oddanost žánru.
Rukopis Rogera Johanssona baví. Ač tenhle chlapík pravidelně přespávající v zádveří nahrávacích studií vydává tak extrémní množství materiálu, dokáže si kupodivu udržet slušnou úroveň (alespoň dle toho, co jsem od něj zatím stihl nastudovat, což poměrně logicky nemohlo býti vše). Osobně si rád poslechnu cokoli od RIBSPREADER, PAGANIZER, REVOLTING, GRISLY a třeba i EYE OF PURGATORY. A právě ta poslední jmenovaná kapela místy nemá k současným THORIUM daleko. Kdo by se byl nadál, že autoři "Ocean Of Blasphemy" začnou tíhnout k tak návykovým kytarám nebo dokonce k pokusům o "čistší" vokál, který nabízí refrén jasně největší hitovky alba, "Nightside Serenade"? Tak či tak, pod taktovkou Roggovy kytary nenápadná tvorba Dánů rozkvetla a získala na barevnosti. Tahle změna není nějak křečovitá, nedochází k žádnému násilnému roubování melodií na stále stejné obstarožní základy, ale probíhá přirozeně a nenápadně přetváří celkový koncept tvorby THORIUM. Zároveň však kapelu z hlediska "hudební geografie" posouvá od Kodaně až někam na předměstí Stockholmu. A tam číhají jiní vlčáci, často právě ti z Johanssonovy početné družiny.
Neříkám, že THORIUM ztratili veškerou autenticitu a rozplynuli se v moři Roggových, často velmi podobně znějících projektů. Jistě, PAGANIZER jsou hodně cítit v hrubějších momentech a EYE OF PURGATORY zase v těch odlehčenějších, ale stále je tam dost starých známých THORIUM. Děje se tak hlavně ve druhé polovině alba, kde lomoz méně otesaných kytar dává vzpomenout na tvůrčí začátky kapely, zejména pak na druhou desku "Unleashing The Demons". Ne vždy je to trefa do černého, třeba závěrečná skladba "Mesmerize" je dost nevýrazná, naopak "Legacy Of The Forgotten Path" patří mezi ty vydařenější kousky. Zatěžkaná "Pest" jde pak ještě dále proti proudu času až k debutovému záznamu "Ocean Of Blasphemy". Šestý zpěvník THORIUM je zdařilým mixem jejich prvotní tvorby se svěžejšími a přístupnějšími recepty současných Johanssonových projektů. To není úplně špatná kombinace. Pokud nebudeme věřit v zázraky a doufat, že objevíme věci nevídané a neslýchané, čas strávený s "The Bastard" si musíme užít.
Michael Hvolgaard Andersen táhne své THORIUM proti proudu času, zároveň však myslí na budoucnost. Šestá deska Dánů díky skladatelské participaci Rogera Johanssona rozkvetla melodickými motivy a celkovým vyzněním se přiblížila švédské škole. Příjemný poslech bez přesahů i přidané hodnoty.
6,5 / 10
Michael Hvolgaard Andersen
- zpěv
Jens Peter Storm
- kytara
Jose Cruz
- kytara
Jesper Nielsen
- baskytara
Daniel Preisler Larsen
- kytara
hosté
Roger Johansson
- songwriting
1. Eclipsed
[video]
2. Over The Mountains
3. Nightside Serenade
4. Pest
5. Not Equals
6. It All Comes Back To Me Now
7. Underground
8. Infamy
9. Legacy Of The Forgotten Path
10. Mesmerize
The Bastard (2024)
Danmark (2022)
Blasphemy Awakes (2018)
Feral Creation (2008)
Unleashing The Demons (2002)
Ocean Of Blasphemy (2000)
Datum vydání: Pátek, 20. září 2024
Vydavatel: Emanzipation Productions
Stopáž: 36:33
Poslední roky jsou zajímavým návratem dánských skupin, které byly na vrcholu v první dekádě tisíciletí. THORIUM k nim jednoznačně patří, nicméně jejich původní drsná deathová podoba zdá se propadla času a tak trochu se stylově propojila s další dánskou partou WITHERING SURFACE, která shodou okolností v roce 2024 také vydala nové album "Exit Plan". A není to jen díky v recenzi zmíněnému podílu Rogera Johanssona. Tyto skupiny byly v minulosti personálně propojené a i na nových albech si v obou partách vyřvává hlasivky jeden a ten samý Michael Andersen. V bitvě nových alb bych to viděl nějak na plichtu, obě jsou obstojným holdem minulosti, ale zatímco WITHERING SURFACE jsou ve své melodické, thrashem i heavy klasikou načichlé a severskou aurou prostoupené deathové poloze doma, THORIUM sem zabrousili pro mě trochu překvapivě. Sice tím odbočili od své dříve tradičnější deathové tváře, ale celkem jim to sluší.
Jsem rád za recenzi,album už jsem párkrát dal a naprostá spokojenost.Taky mne trochu překvapili,ale příjemně...
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.